måndag 13 februari 2012

När man klandrar sig själv

Melker har varit röd och kliat sig i örat ett tag. Jag har försökt hålla mig lugn och inte bli för orolig, men tillslut gissade jag på öroninflammation och bokade en tid hos vet.

Melker var så duktig i väntrummet i morse, satt lugnt och tittade på de andra hundarna. Jag försökte bibehålla lugnet med en kopp maskin-kaffe och Mops allehanda (rasklubbens tidning). Jag är väldig blödig och hönsmammig av mig sedan lillen skadade sitt öga som valp men veterinären och djursjukvårdarna var väldigt vänliga och duktiga. Lillens öron tvättades och dom tog några prover för att se vad det kan vara. Veterinären misstänkte en allergisk reaktion på grund av fodret som vi började använda i september. Det ska tydligen innehålla för höga halter av protein. Veterinären såg bekymrad ut och tyckte vi hade väntat lite för länge med att komma in med lillen.
Det hela blev tillslut lite jobbigt för mig som är blödig. Jag kände mig som världens sämsta hundägare och kunde inte hålla tillbaka tårarna. Två djursjukvårdare och en veterinär stod och klappade om mig och sa vänliga saker medan tårarna sprutade och jag försökte hålla en sprallig mops i famnen.

Nu är vi hemkomna med nytt foder (jag som var så nöjd med standardt..) och order om att skölja öronen på Melker varje dag. I veckan ringer dom om provsvaren. Vi båda är helt slut fysiskt och mentalt. Ska trycka i mig lite fika så känns det nog bättre. Det är inte lätt att vara hundmamma alltid..

Har ni liknande erfarenheter?
Öroninflammation? Foderallergi? Fodret Hills lamm & ris?
Skriv och berätta!

11 kommentarer:

  1. njae, förra gången jag var hos veterinären med bruna och inflammation i örat på tyra. så sa de att det var allergi - men efter ett tag jag tvättade och medicinerade, så försvann problemet. så jag tycker man inte ska tro på vetten på en gång när de säger det är allergi. om jag var du så skulle jag fortsätta med standardt och behandla öronen. blir det inte bättre så kan det vara allergi, blir det bättre så är det bara tillfällig inflammation. onödigt och byta foder så ofta, det är inte bra för hundens mage. men om det känns bättre för er att byta direkt nu, så gör det! :)

    hills lamm ris, funkade sådär på min kompis hund. de bytte till james wellbeloved kalkon, jättebra foder! min azi har stort problem med huden, så hon har ätit årtal james wellbeloved fisk/ris (superdyr foder, men värt). men nu när jag har 2 hundar är det lätt och ha samma foder, så det blev för dyrt om de ska äta jwb fisk/ris, så bytte jag försiktigt till carrier lamm/ris, och det funkade super för azi. TUR DET! :)

    SvaraRadera
  2. Ajdå, jobbigt!! Hoppas det blir bättre snart när ni hittat en behandling som fungerar. Har ingen erfarenhet av något liknande, men blev "kommenderade" av veterinären att byta till allergifritt foder i 8v då de ville veta vad som orsakade min hunds lokala klåda på hjässan. Efter 8v var det ingen förändring, och till slut tog de lite hudprov och upptäckte att det var kvalster (hårsäck- eller liknande, men inte Demodex eller liknande "farligt")... På med lite dropp och efter några dagar var kvalstren puts väck.
    (Å förresten, tack för titten i vår blogg!)

    SvaraRadera
  3. åh vad jobbigt..
    jag hatar det där med när man ska gå till veterinären.
    det är så svårt att avgöra när det är dags och inte.

    hoppas det hjälper!

    SvaraRadera
  4. vad tråkigt och jobbigt. Har själv ingen erfarenhet av foderallergi, vill mest skicka med en krya på dig hälsning till Melker och hoppas att han snart blir bättre!

    www.laekenois.wordpress.com

    SvaraRadera
  5. sv: tack så mycket, tycker det känns viktigt att den diskussionen kommer upp ibland! :) och varsågod, hoppas lillkillen blir frisk snart!

    www.laekenois.wordpress.com

    SvaraRadera
  6. Vilken härlig blogg! Tack så mycket, Melker är också han en riktig charmknutt!
    Så skönt att ha hittat en riktigt bra mopsblogg, har ju en del frågor - skulle man kunna få ställa dem till dig?:)

    SvaraRadera
  7. Usch vad tråkigt för både er & Melker. Trist att byta när det har funkat så bra :-(
    När Edwin var runt året hade jag svårt att hitta ett bra foder. Vi bytte flera gånger för
    han hade matt päls, va halvkass i magen och jag var inte riktigt nöjd.
    Idag äter han Vom & Hundemat, plus lite Standart. Jag har aldrig varit så nöjd & min lillgrabb mår TOPPEN :D

    Hoppas Melker kommer bli bättre och att ni hittar ett foder som funkar!!

    SvaraRadera
  8. Usch så jobbigt!
    Måste säga att jag är väldigt förvånad över att de påstår att Standardt skulle vara skurken. Men egen tik har foderallergi och Standardt är ett av de få foder hon kan äta!

    Enligt dessa innehålls guider innehåller Lamb and Rice MER protein än Standardt (Mild!) Dessutom har Hillsfodret Stora mängder spannmål vilket enligt en föreläsning jag var på förra veckan på Blå Stjärnan här i Göteborg, är en mycket vanligare orsak än protein till foderallergi.

    http://www.hillspet.com/products/sd-canine-adult-lamb-meal-and-rice-recipe-dry.html

    http://www.hillspet.com/products/sd-canine-adult-lamb-meal-and-rice-recipe-dry.html

    Jag föreslår att du är försiktig med att lita blint på vad veterinärerna säger, speciellt när det gäller foder! Väldigt få veterinärer har utbildning inom näringslära och vad jag vet är Hills det enda fodret dom större veterinärklinikerna Får rekommendera - Hills sponsrar dem nämligen!

    Hoppas din lilla sötnos blir frisk och kry väldigt snart!

    SvaraRadera
  9. Ja, det är något jag gillar med internet. Internet har väldigt många nackdelar men det för med sig väldigt mycket bra också. Att man som medmänniska som delar ett intresse med andra människor kan dela med sig av sin kunskap liksom ta del av andras tycker jag är underbart!

    Ger du honom Standardt Mild? Det du kan göra är ju att se över vad du ger honom för godis. Frolic tex är ju en väldigt stor bov när det kommer till allergier.

    Gjorde dom skrapprover hos veterinären? (Dvs allergiprover)

    Såg nu också att jag bifogade samma länk två gånger ovan. Den andra länken skulle gå till Standardts sida. Men den kan du ju hitta själv om du vill kolla ;)

    SvaraRadera
  10. Jag skulle nog absolut byta till Mild! Det är 5% mindre protein i Mild än Normal och den ger mindre belastning för organen. Det är speciellt utformat för lite belastning, lågt proteininnehåll och med råvaror som skall minimera risken för allergi :)

    SvaraRadera
  11. Ja, jag har förstått att det är du på forumet! :) Tänkte om du kikat på andra raser. Håller med om att det är fördelar med storleken på våra hundar hehe, man blir lite bortskämd :)

    Men vad tråkigt med lille Melker, har mopsar allergier inom rasen?
    Teo har haft en öroninflammation när han var 12 veckor. Då behandlade jag bara på jobbet med Betnovat (örondroppar) och det blev bra sen. Kan ju vara foderallergi om det håller i sig :/

    SvaraRadera