torsdag 16 februari 2012

Aktivitetsboken av Memea Mohlin


I förrgår kom böckerna och jag har verkligen lusläst varenda lilla minut jag fått över. Att pendla till föreläsningar blir genast himla roligt när man har en hel timme till att läsa. Jag tänkte att det skulle bli en liten recension, so here we go:
Aktivitetsboken var den första jag gav mig på. Den inleds med ett solskenshistoria, tagit ur verkligheten, om varför aktiviteter är så viktiga för hundar och vad som händer när vi inte ger dom det dom behöver. Därefter följer en text som beskriver stress för att ge förståelse för hur olika individer kan reagera olika; varför stress existerar, över- och understimulering med mera.
Mohlin leder oss sedan in på själva inlärningspsykologin, och tar upp några namn som de flesta av oss har läst om i skolan. Även klicker och shaping omnämns och känns verkligen relevant!

Resterande del av boken är helt enkelt trick, övningar och aktiviteter som du och din hund ska utöva tillsammans. Det står beskrivet ganska detaljerat även om jag hellre sett att det var i punktform istället för hela stycken.
Vissa aktiviteter är till för att underlätta vardagen med din hund, som tex "gå in i duschen" eller "gå runt en stolpe", medan andra helt enkelt bara är roliga att kunna.

Jag bläddrade igenom sidorna men kände inte att jag fastnade för något bortsett från några sökövningar och apportering. Det jag förväntat mig av boken är nog lättare att hitta i någon grundbok i lydnadsträning.. men för Melkers husse är Aktivitetsboken jättebra. Är man intresserad av att lära hunden roliga trick och vill ha en samling av aktiviteter är detta rätt bok. Det är bara att bara slå upp en sida, hitta ett trick och följa instruktionerna. Även om jag inte längtar efter att lära in vissa saker kommer jag ge boken en chans, för att stärka banden mellan mig och min hund.


1 kommentar:

  1. Den boken har jag aldrig läst.. kul att få en liten recension till :-)
    Kan dock rekommendera Bra relation av Kenth Svartberg & är det lydnad/inlärning man är ute efter så är bibeln Lydnadsträning i teori & praktik av Cecilia Koste/Morten Egtvedt BÄST :D

    Ha det!!

    SvaraRadera