lördag 25 augusti 2012

Tävling i Rallylydnad på Helsingborgs BK

Sista tävlingen för i sommar (för vår del) hölls i söndags på Helsingborgs brukshundklubb! Jag och Melker åkte i god tid för att vara på plats och hinna landa och vänja sig lite. Hittade en perfekt plats i skuggan där jag ställde upp Melkers bur, hällde upp vatten och gjorde oss "hemmastadda". :)
Innan min banvandring hann jag se prisutdelningen i Mästarklass där Emelie och Vincent tog 2:a pris med 99 poäng!! Grattis igen vännen!

Banan var lätt, inga konstigheter alls faktiskt. När jag skulle på banvandring satte jag Melker i sin bur; kunde höra hur han tjöt som en apa de första minutrarna, men jag bet ihop och tog min tid. När jag kom tillbaka låg han tyst och stilla i buren och tittade, hur bra som helst! Måste utnyttja och träna detta oftare.

Vi hade nummer 16 så det fanns gott om tid att mysa och sedan värma upp. Jag fokuserade på min attityd: vi skulle ha roligt hur det än gick på banan. Melker var hur fin som helst men blev matt i värmen, så vi höll oss i skuggan tills den minut som vi skulle in på tävlingsområdet. Ni förstår inte hur nervös jag var..! Som tur var hade jag Emelie som peppade mig, samt M och min pappa+familj som fanclub. :)

Överlag gick det bra på banan. Melker nosande någon enstaka gång, "flöt iväg" i sin egen värld och var något ofokuserad vid ett moment. Hade jag haft samma inställning som i Malmö helgen innan hade jag tyckt att det var skit alltihop, men jag var glad och nöjd efteråt! 91 poäng slutade vi på! :) Jag försökte utvärdera rundan lite efteråt och fundera på vad vi kan jobba med. Det som bidrog till de fel vi gjorde tror jag var:
1. Det var sjukt varmt, Melker har svårt att fokusera när han bara flämtar:
2. Gå en hel bana utan belöning har blivit för trist. Innan och efter själva tävlingen hade han bra fokus och var väldigt peppad. Jag måste alltså jobba på hur jag belönar, träna bana med och utan belöningar.

Det var många som det gick bra för så det blev ingen placering för oss denna gången. Dock var detta vår 3:e godkända runda, och därmed fick vi vårt RLD N! Är så stolt över min lilla mops-fis som kämpade på i värmen.  Nu tar vi en liten träningspaus, bara myser och är tillsammans fram till min flytt, och sedan ska vi lägga tid på LK1 och fortsättningsskyltarna i Rallylydnaden.

Här har vi domarprotokollet för dagen och vår fina rosett från Malmö-tävlingen som sitter på kylskåpet så man kan beundra den varje dag :)


5 kommentarer:

  1. Din lille Melker var en riktigt söt en! :)

    SvaraRadera
  2. Åh! Riktigt härligt! Grattis!!

    SvaraRadera
  3. Vad roligt! Grattis, starkt jobbat!

    SvaraRadera
  4. Ni är så duktiga! Hejja hejja Melker!

    SvaraRadera
  5. Grattis! Upp i fortsättningsklass nästa sommar då alltså ;) Och så kul att få rally-rosetter! Det vill jag också ha. På de två tävlingar vi varit på så har jag inte sett att det delats ut rosetter. Eller så fick vinnarna det kanske. Jag vill i så fall vinna :p

    SvaraRadera