fredag 10 augusti 2012

Fredagsträning

Har precis kommit hem från en träningsrunda med Melker! Vi ska tävla i rallylydnad imorgon så jag passade på att dubbelkolla alla moment och gå en liten bana. Det är bra att träna med både skyltar och koner emellanåt om man har chansen, även en hund som är van vid hur en rally-bana ser ut kan få för sig att nosa på en kon ibland. Jag tyckte det gick strålande! Vi började att värma upp på det vanliga viset; med ögonkontakt och lite följsamhet, därefter gick jag igenom några moment som vi kan förbättra. Det enda Melker tvekade på var "Sitt stå", han ställde sig inte ordentligt utan lät rumpan sväva  precis ovanför marken. När vi gick banan andra gången blev det helt rätt gjort, duktig kille!

Två små mobilbilder:




Han blev trött ganska snabbt trots pauser. Jag antar att det kan bero på att gräset på planen var väldigt högt, i vanliga fall tränar vi på grus eller nerklipp gräsmatta. Vi befann oss i en park där många går och rastar sina hundar, och det har blivit några incidenter med hundmöten där tidigare vilket gör att Melker spänner sig lite när vi är där. Trots det, samt att det passerade några hundar under tiden som vi tränade, hade han bra fokus! Jag är mycket nöjd och ser fram emot morgondagen!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar