måndag 9 juli 2012

Måndag

Vaknade 04.00 i morse av att jag kom på att jag glömt sätta klockan till min körlektion. Efter det kunde jag så klart inte somna om så det var bara att kliva upp. Vid tvåtiden började ögonen kännas fyrkantiga av att ha varit vaken så länge och suttit vid datorn med ett fotojobb. Vi bestämde oss för att ta lite luft, så hussen och jag begav oss till bibblan för att låna lite böcker till resan vi snart ska iväg på. Hittade en hel bunt med bra hundlitteratur men fick nöja mig med två: Nosarbete och Tävlingslydnad.


Väl hemma var jag sugen på att hitta på något, men för trött för att ta tag i det. Tur man har den finaste killen som kommer med förslag på att vi ska ut och spåra med Melker tillsammans :)

Vi la två spår idag igen. Det första var ett uppvärmningsspår på 5 meter. Melker var så sjukt taggad när vi kom in i skogen, det måste betyda att han tycker detta är jättekul! När spårlinan åkte på och jag gav tecken körde han i racerfart med nosen i backen. Snacka om skillnad om man jämför med vårt första spår för någon vecka sedan då han vände sig och sökte mitt stöd hela tiden.

Under tiden hade husse smitit iväg för att lägga ett lite längre spår. Jag fick bara se vart han hade trampat upp och sedan fick Melker leda oss. Jag hade bett M lägga ett lite längre och svårare spår för att testa Melkers färdigheter, och LÅNGT och SVÅRT fick vi! En liten vinkel, över en stock och genom annorlunda terräng. Vem klarar detta galant? Melker såklart.. om jag någonsin underskattar denna underbara hund igen, då vet jag inte vad!

Mopsen är nu däckad i sängen och jag ska lusläsa Nosarbete av Maria Hagström för att få tips och inspiration. Borde kanske gå en spårkurs i Göteborg till hösten?

8 kommentarer:

  1. Åh tack så mycket! Superkul att du tycker det! Vi måste absolut spåra ihop när ni kommer hit! :)

    SvaraRadera
  2. Vad roligt att det går så bra! Vi får ta och spåra tillsammans snart igen tycker jag! Kram Emelie

    SvaraRadera
  3. Ja, märgben har vi börjat köra nu också frusna och bra varma dagar:) Tusentals andra ben, tuggrullar och ringar har hon också att tugga på och sen kör vi dentastix i "rengöra munnen proceduren" haha! Men bucadogs ska ju också vara en sån grej, gillar Melker dom?

    SvaraRadera
  4. Ja, för Stella är det fortfarande lite arbetstid på dentastixen faktiskt men det går snabbare för varje gång tycker jag:) Men precis, skulle även vara konstigt om dessa ben kunde ersätta all tandvård också.. När vi var hos vetten senast så sa hon att Stella redan visat tendens till tandsten och att det blir enklast för oss om vi tar tag i det själva så slipper man söva osv. för att ta bort det i framtiden.

    Jag var tvungen att gå in på foderbilen.se och spana och märkte då att det var samma som animail.se där jag också nyss var och la på lite "extra" på min beställning och berättade för husse att det minnsan var rea så därför var man tvugnen;) Haha!

    SvaraRadera
  5. Duktig han är! Den boken har jag, riktigt bra! =)

    Sv: Smart! Tänkte inte i de banorna alls.

    SvaraRadera
  6. Kan tänka mig det! Mopsarna fäller rätt mycket när de väl fäller va? Eller fäller de ofta? :)

    SvaraRadera
  7. Härligt med spår, har funderat på att börja jag också :)

    SvaraRadera
  8. Jag verkligen älskar denna blogg, det är intressant att följa hur det går för er men ger också idéer och inspiration. Tack! Hälsar bulleägaren Patricia

    SvaraRadera