lördag 26 maj 2012

Träningsplan delmål

Melker blir så trött av värmen, så när han lade sig för att sova började jag skissa på en träningsplan för oss. Först och främst är det en hel del grundmoment vi måste finslipa. Jag är så himla ivrig och vill så mycket på en och samma gång att mycket blir halvfärdigt.

Idag jobbade vi med den del som tar upp störst plats på min träningsplan: Fotposition.

Ingångar: Kommer in, men slarvar och glider bakom mig. Behöver än så länge stöd av target.

Gående: Håller position och fokus i 1-2 meter. Glider ut och bakåt från sidan vid längre sträckor. Jag måste ha tålamod, ha högre belöningsfrekvens och inte avancera för snabbt!

Vändningar: Klarar vänstersvängarna bra tack vare bakdelskontrollen. Behöver öva på att hålla position och kontakt vid högersvängarna.

Övrigt: Vi tränar följsamhet och att backa.


Kan jag nu bara lägga band på mig och låta detta ta tid och bli noggrant gjort så kommer detta bli jättebra!
För tillfället har det bara varit inomhusträning på grund av värmen, jag önskar att det kommer åtminstone en sval dag så vi kan vara ute och träna.


8 kommentarer:

  1. Ja, det där med att ha tålamod och låta allt ha sin tid... Det kan vara svårt ibland... =)

    SvaraRadera
  2. Jag har också problem med tålamodet ibland hehe. Jättefin bild på killen!!

    SvaraRadera
  3. sv: Ja, verkligen bra tajming. :)

    Nej, har väl inte hittat någon uppfödare än. Ska fortsätta plugga ett tag till, så det lär dröja innan jag skaffar någon staff. Har några uppfödare som jag är mer intresserad av, men har inte kontaktat någon av dem än. :)

    SvaraRadera
  4. Sv: Ja visst är det kul med lydnad! Jag ser inga egentliga hinder för mig att köra lydnad med Aska, hon verkligen älskar att göra saker och för det mesta är hon väldigt arbetsför. Men nu efter senaste löpet har det varit sisiådär men hoppas hon kommer igång igen snart. Enda som jag ser som svårare med en mindre hund är väl fotgåendet och tandvisningen i LK1. Sen vet jag inte om vi kommer bli några lydnadschampions, även om några gårdshundsägare lyckats med det :)

    SvaraRadera
  5. Vad kul med tävling för er också! Som sagt är synd att vi inte bor närmre :/

    SvaraRadera
  6. Vad duktig du är som lägger upp så bra delmål, heja er.
    Jag brukar lägga mina träningspass på kvällarna nu när det har varit riktigt varmt.
    Det har funkat bra för både Edwin & Nixon.. man orkar ju knappt själv göra något i värmen mitt på dagen haha ;)

    Jättesöt bild på Melker pojken!!!

    SvaraRadera
  7. Jättefin bild på Melker ! :)
    Låter som bra med delmål, jag blir väldigt inspirerad av att läsa om er träning. Hoppas att jag och Alfons kan lyckas lika bra om vi får möjlighet att gå rallylydnad :)

    SvaraRadera
  8. Vad kul med massa delmål i grejer! Känns väldigt seriöst!
    Tror att jag är alldeles för spontan i min träning. :P
    Kul med en mops som aktiveras iaf!
    Har faktiskt en tjejkompis som precis skaffat mops, han är 4mån. Hoppas han blir en aktiv kille med!

    SvaraRadera