lördag 26 maj 2012

Bakdelskontroll och klossträning


Fick en fråga om jag inte kunde berätta hur vi har fått till bakdelskontrollen som jag visade här. Visst kan jag det!

Bakdelskontroll kan vara bra att ha om man tränar lydnad eller rallylydnad och, som jag, är petig och vill ha en bra fotsposition och så få fel som möjligt. Annars är klossträning en rolig grej att träna hemma i köket om kvällarna!
Det du behöver är något som hunden kan stå med framtassarna på. Jag tycker att en tegelsten är bäst för den glider inte omkring, men annars kan man ta en tjock bok eller en pall om man har en större hund.


Shejpa in klossen

1. Börja med att belöna för allt hunden gör med klossen - tittar på den, nosar på den eller sätter tassen på den. När den är införstått att klossen är det matte/husse vill jobba med gör du det lite svårare, du kan tex enbart klicka och belöna när hunden nuddar klossen med tassen. Målet är att hunden står med framtassarna på klossen. Belöna gärna flera gånger medan hunden står kvar. Tassarna på klossen = belöning!

2. Nu kan du testa lite omvänt lockande. Försök locka hunden av klossen med en godbit. Om den klarar av att stå kvar får den en godbit i position, om den kliver av försvinner godbiten som du lockar med. Låt hunden kliva upp på nytt och locka igen. Detta gör man för att öka hundens förståelse för att tassarna på klossen = godis.

3. Om du inte redan gör det, ställ dig mitt emot hunden när den står på klossen. Rör dig mot hundens vänstersida, sakta och försiktigt. Så fort hunden rör ett bakben (samtidigt som framtassarna är kvar på klossen), klickar du och belönar. Här måste man vara riktigt snabb och uppmärksam. Minsta lilla rörelse med bakbenen betyder klick. När hunden förstår att den ska röra på bakbenen kan du röra dig lite längre, och lite längre för varje gång.
Här är ett klipp på hur det kan se ut!

4. Nu kan hunden röra sig mitt emot oss, men vi vill ha hunden på vår vänstra sida. Få hunden att röra sig runt precis som innan, men för varje gång den kommer närmre din vänstra sida - belöna! Jag slutade röra mig runt, stod och trampade på stället men Melker fortsatte snurra på klossen. Till sist stod han intill min vänstersida. Lyckas du med detta - belöna enbart när hunden är i rätt position.

5. Nu kan ni röra er runt, hunden är på din vänstersida och med sina framtassar på klossen!



Jobba vidare

Nu kan du testa att få hunden att komma in snyggt till din vänstersida. Stå med hunden i position (på din vänstra sida med framtassarna på klossen) Klicka och kasta en godisbit fram några meter. Låt hunden springa fram för att ta belöningen och sedan ska den komma tillbaka och ställa sig i utgångsposition. Klicka för den snygga positionen och kasta igen.

När man kastar iväg godiset såhär kan man även "lura" ner hunden på en lägre target. Gör som innan - kasta iväg en godisbit och när hunden lämnar din sida - var snabb som attan med att byta klossen mot en musmatta. Antigen kommer hunden inte ens märka att klossen blivit ersatt, eller så kommer den bli lite förvirrad. Förstår inte hunden vad den ska göra med den nya targeten kan du byta tillbaka till klossen och försöka efter några gånger igen. Melker började slarva lite när vi gick över till musmattan, men det är bara att traggla och jobba på samma sätt som med klossen!

För att komma vidare från hjälperna kan man göra på olika vis. Jag började testa bakdelskontrollen på promenaderna, runt sandlådekanter, trottoarkanter, genom att röra sig runt lycktstolpar m.m. Hemma gjorde jag på samma sätt som när jag bytta klossen mot musmattan - fast jag bytte musmattan mot ingenting.

Fantasin sätter gränser!

Glöm inte att ha tålamod, vi tränade på detta länge. Klarar ni att få upp hunden på klossen och in till vänstersidan på första försöket - grattis och jobba vidare från det! Tar det en timme för hunden att ens förstå att den ska nudda klossen - du utgår du från det. Ha roligt, det är viktigare än att det går snabbt :)






9 kommentarer:

  1. Oh, tack för ett bra och hjälpsamt inlägg. Precis vad jag behövde! :)

    SvaraRadera
  2. Haha, vad söt Melker är på sin tegelsten. Bra inlägg, tusen tack du är en klippa!
    Det ska bli så kul att träna på, måste bara hitta en "kloss" :)
    Kram på er!

    SvaraRadera
  3. Tusen tack för dina tips på en kul träning. Tränar nu med min mops med bra resultat. Vi har jätte roligt. En fråga bara . Har du ngt kommando när ni är ute och börjar träna på olika saker utan kloss? Hälsningar Sylwia med Maya

    SvaraRadera
  4. Sylwia: Kul att du gillar inlägget :) Jag har inget muntligt kommando, jag använder bara mitt kroppsspråk! Jag sträcker på mig som om jag vore en militär och klappar vänster hand mot vänster lår en gång. I början betydde det enbart "nu ska vi svänga med bakdelskontroll" för Melker, men nu betyder det både fotposition + snygga svängar. När jag "är militär" får han inte lämna sin position vid min vänstersida :) Fortsätt jobba på, bara fråga om det är något du undrar över!

    SvaraRadera
  5. Tack! Du förklarar så lätt så man förstår på en gång. Tränar nu med mina två mopstjejer och det går bättre för varje dag. Mopsar är så duktiga.Pussa Melker från oss. Kram på er!!!

    SvaraRadera
  6. Hejsan! jag tränar klossen med min chinese crested, han förstår att han ska stå på klossen och han stannar till och med kvar på den. Men han rör verkligen inte bakdelen för fem öre, jag försöker att göra som du skrev men han står blixtstilla och bara kollar på mig. Jag har även försökt att locka med godis, men då kliver han bara av klossen. Så just nu känns det bara som vi står och stampar på samma ställe. Har du några tips på hur jag kan göra?

    Mvh, Malin.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Hej Malin! Rör han sig inte ens en micromillimeter med bakbenen? klicka och belöna för MINSTA lilla rörelse. händer det verkligen ingenting hade jag testat att puffa lite på honom med benet. står han var med framtassarna, men rör baktassarna pga knuffen kan du klicka! gör om detta 5-10ggr och försök sedan låta honom komma på det utan hjälp :) lycka till!

      Radera
    2. Hej igen! Nu rör han på bakdelen ganska fint. MEN... Han flyttar inte mot min vänstra sida, han flyttar bort från den. Nu när han har lärt sig att flytta på bakdelen så klickar jag varje gång han gör det, men det känns ändå fel att klicka när han går bort från mig. Har du något tips på detta? :)

      Radera
    3. Vad fint att han börjar röra på sig! För att komma framåt i träningen ska man se till att aldrig stanna på samma nivå för länge. Det finns ett enkelt test du kan göra: ta tio godisar i din hand nästa gång ni träna bakdelskontroll. Klarar han att röra bakbenen och bli belönad med minst 8 av 10 godisar är han redo att få en svårare utmaning! Jag hade helt enkelt väntat ut honom. Rör han sig åt fel håll uteblir belöning, minsta lilla rörelse i rätt riktning = belöning! :) Melker gick också åt fel håll först men det rättade till sig efter ett träningspass. Kör hårt och lycka till! :)

      Radera