onsdag 30 maj 2012

Gårdagens rallylydnad




Så här trött blir man efter ett rallypass för Emelie på Bialitt hundcenter! Vi körde ganska hårt, i hela 1,5 och fikade lika länge efteråt ;) Vi gick en lång fortsättnings-bana (20 skyltar!), gjorde en jättebra övning i kontakt, följsamhet och fotposition som gick ut på att hunden ska ta kontakt för träning, inte du. En och en kopplade vi loss hundarna som själva fick söka upp oss, ta sig in till vänstersidan och sen gå i position mellan två koner. Nyttigt för alla i gruppen, oavsett vilken nivå man är på!

Dessutom hann vi med åttans frestelse och började på de två sista skyltarna i fortsättningsklassen. Jag måste tänka mer på hur jag belönar; jag är en riktig curling-mamma som vill belöna för alla korrekta utförande för att hålla Melkers humör på topp. När vi gick den långa banan hade jag tänkt vara snålare och bara belöna vid varannan eller var tredje skylt, men redan efter första momentet märkte jag att Melker var trött och ofokuserad. Jag känner mer och mer att hund nr.2 i framtiden måste ha en extra växel och orka mer.. men än så länge är det (tyvärr) långt tills dess.

Nu ska jag och bruks-mopsen träna inför nästa tävling :)

3 kommentarer:

  1. Låter som att ni hade ett bra träningspass ändå. =)

    SvaraRadera
  2. Ni är så duktiga! Hejja Melker och matte!

    SvaraRadera
  3. Va kul att det går så bra för er! Heja er! :D
    Har också provat med min Melker med rallylydnad. Men han nappade inte alls! Så vi får väl fortsätta med agilityn bara :)

    Ang tollare. Du kommer inte bli besviken, det är en fantastisk hund som är riktigt kul att jobba med. Samtidigt som det är en energisk arbetshund är det en underbar myshund. Sån var Vegas iaf :) Så Vegas fick mig att inse att jag aldrig vill vara utan en tollare. Så den rasen rekommenderar jag varmt om du har funderingar på lillebror/syster :)

    SvaraRadera