onsdag 23 maj 2012

Träning i rallylydnad 22/5

Igår var vi äntligen och tränade igen. Vi har ju missat två gånger av rallylydnaden men det gick väldigt bra ändå! I fortsättningsklassen ska hundarna vara okopplade på banan, så det fick vi testa på. Trots massor med störningar (vår rallygrupp + en agilitygrupp precis bredvid oss) hade Melker jättebra kontakt! Vi utförde alla momenten, kanske inte 100% perfekt men med tanke på värmen och allt som pågick omrking var jag nöjd. I mitten tog vi en kort paus och fikade, fick kritik och tips och hundarna svalkade sig. Sedan var det dags att testa banan igen. Emelie tyckte att jag skulle tänka på hur jag kopplar loss Melker, första gången tog han ett litet fnattvarv och det vill jag ju inte att han ska. Andra gången försökte jag vara lugnare, ha kontakt och belöna direkt när kopplet åkte av, det är roligare hos mig än att springa omkring på planen!

Det är så skönt att ha hunden lös! Inget koppeltrassel och händerna är fria. När Melker var valp var det min och M's önskan att vi skulle komma att ha honom lös på promenaderna, nu har självförtroendet vuxit och jag känner att vi kan börja låta Melker vara okopplad på platser där vi inte kan misslyckas. Känns väldigt bra :)



Man blir trött i denna värmen!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar