torsdag 24 maj 2012

Ny bok! Släpp kontrollen lös


Igår låg min nya bok nedanför brevinkastet och väntade! Jag har läst min favorit Kontaktkontraktet säkert 500 gånger nu, så det var dags för något nytt kände jag. Det blev Släpp kontrollen lös, en bok som delvis är skriven till hundägare som håller på med agility, men som skulle passa alla som vill träna sin hund till att vara fokuserad, slappna av och jobba kring störningar.


Enligt canis.se är boken lämplig för:

  • Hundar som är osäkra eller inte klarar att jobba okopplade i närheten av andra hundar
  • Hundar som lätt låter sig distraheras eller har problem med koncentrationen
  • Hundar som är reaktiva eller hetsar upp sig
  • Hundar som är stressade och "stänger av"
  • Hundar som inte klarar av att kontrollera sina impulser när de är upphetsade

Boken är upplagt på ett sådant vis att de olika kapitlen fungerar som olika träningspass, och tydligen är dessa metoder delar av ett helt program som författaren håller kurser i. Upplägget gör boken lite mastig, den påminner nästan om kurslitteratur, och jag tycker det är lite väl mycket prat emellanåt. Dock har jag hittat flera olika delmoment som verkar väldigt användbara, man får plocka russinen ur kakan helt enkelt och kombinera ihop med andra metoder!

Om man tycker boken låter intressant skulle jag nog rekommendera att man lånar den på bibblan innan man köper den. Jag bestämde mig för att behålla den då jag tror vissa delar kan vara bra för mig och Melker att jobba med eller ha i åtanke, men min älsklingsbok (nämnd här ovan) slår denna med hästlängder när det kommer till lätt & rolig läsning!

1 kommentar:

  1. Den boken har jag också tittat på.. du får skriva ut en liten recension sen, om den var värd att läsa ;)

    SvaraRadera