söndag 22 april 2012

Tävlingsdebuten

bana
En skrynklig banskiss.

Igår var det äntligen dags för rallylydnadstävling. Jag var nervös och det blev inte bättre när vi fick banritningen. M hade koll på Melker och våra saker när jag gick banvandring, något som slog mig ganska tidigt var den fina stämningen. Alla var så glada och trevliga! När jag tänker brukshundsklubb tänker jag sura gamlingar och strikta regler - men så var det inte alls.

Vi hade startnummer 13 och god tid att värma upp på. Melker jobbade verkligen  hårt under första uppvärmningspasset. Ny plats, nya människor och hundar men han gjorde ett bra jobb! Sedan tog vi en lång paus, och fikade. Melker drack vatten och blev rastad, och satt sedan och kikade på de andra deltagande.

När det var ett ekipage (säger man så?) före oss tog vi en liten uppvärmning vid utkanten av apellplanen för att han skulle få nosa klart på gräsmattan. Sen var det vår tur!

Jag var lugn, hjärtat hoppade inte ur bröstkorgen på mig och Melker hade bra fokus. Jag märkte dock efter 4 skyltar att han började undra vart belöningen tog vägen, men han kämpade på bra ändå! När vi kom utanför banan öste jag på med godis och glada ord. Domaren  tyckte vi var grymma men trodde inte vi skulle klara oss över godkänt.

Vi slutade på 69 poäng, 1 poäng från godkänt. Lite störigt men mitt mål var ju att ha roligt och det hade vi. Alla tabbar berodde helt på mig - Melker var med andra ord helt fantastisk!

Det vi missade stort på var "Sitt stå". I fredags kväll när vi var ute på sista träningsrundan insåg jag att detta moment har vi inte tränat alls. "Ligg stå" funkar helt ok, men att ställa sig från sitt kunde Melker inte alls. Vi övade så mycket vi kunde in i det sista, mer än så kan man inte göra!

Det andra vi missade var en temposkylt. Domaren ville att vi skulle utföra momenten i normalt tempo, trots att det stod "Spring" eller "Långsamt" före. När vi kom till "Spring" sprang vi fram till "Spiral vänster", utförde spiralen och skulle sedan fortsätta springa fram till "Sitt gå runt". Såklart glömde jag springa efter spiralen, och kom på mig två steg framför nästa skylt! Hade jag haft hjärnan med mig hade vi sluppit dom -10 poängen.

Av 21 stycken slutade vi runt nr 8, vilket jag är sjukt nöjd över - godkänd eller ej! Nu ska vi träna in "stå" och nästa tävling kör vi en godkänd runda!

bild

bild-1

7 kommentarer:

  1. åhh spännande läsning!! grattis att det gick så bra! :)

    jättekul att någon är aktiv med sin mops och visar att rasen kan faktiskt! :)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tack! Tydligen hade många pratat om oss när vi gick banan och sagt att mopsen var jätteduktig! Känns jättekul att folk tycker det är kul :)

      Radera
  2. Grattis, bra jobbat! :-)
    /Annika med mopsen Bugge, 13 v.

    SvaraRadera
  3. Grattis! Ni ska vara hur nöjda som helst!

    SvaraRadera
  4. Melker är bäst oavsett hur mycket eller lite poäng han än får från domaren. Alla tävlingar och fram för allt resultat är till för ägare men säger ingenting om hundar och betyder ingenting för dem. Det är bra att ni hade det roligt, det är ju det viktigaste med den här typen av träningen. Lycka till i fortsättningen.

    SvaraRadera
  5. GRATTIS till en fin tävlingsdebut - skoj att ni varit ute & visat upp er :)
    Jag är helt säker på att ni kommer ta det nästa gång, det är bara att fortsätta öva & köra på igen!!

    Heja Heja :D

    SvaraRadera