måndag 12 mars 2012

Lite rally och spår

Det finns en stor gräsplan skyddad av träd och buskage här i Helsingborg, det är i stort sett bara hundägare som går där och oftast har man hela för sig själv. Vi promenerade dit idag för att träna lite Rally. Husse riggade upp ipaden och valde en skylt som jag och Melker sedan fick gå på. Det kändes riktigt bra! Vi tränar ju aktivt hemma och på klubben, men att gå ut någon annanstans enbart för att jobba har vi inte gjort. Det blir lite kommandon här och där på promenaderna. Det märks verkligen hur en ny plats påverkar träningen, Melker jobbade hårt! En bit bort satt dessutom en person med sina två stora hundar och tittade på. Jag är så stolt!

Jag har blivit lite sugen på att börja spåra, så vi passade även på att lägga ett godisspår. Melker fick se mina första 5 steg och sen vände Mange bort honom. Jag gick en rak sträcka, ganska kort, 10-15 meter kanske(?) och tappade godbitar efter mig. Där det var lite pinnar och bråte var det klurigt men så fort Melker kom ut på den mossiga biten hade han grymt bra koll! Jag hade inte förväntat mig någonting egentligen men wow! Jag är så nöjd och imponerad. Kom gärna med tips och råd hur man börjar spåra, detta vill jag fortsätta med!

Föresten.. Gissa vem som är däckad nu. Hehe!

IMG_3876

7 kommentarer:

  1. Åh, vilken söt bild! blir sugen på mops igen :)

    SvaraRadera
  2. SV: Jag skulle nog köra på vanlig skogsterräng direkt.. det klart man inte behöver ta över massa berg & överdrivet högt gräs/ris med en gång men satsa hellre på att komma ut i så "riktig" terräng som möjligt :-) Så har jag gjort med Edwin och det har funkat utmärkt.. Kom ihåg att börja lätt men avancera sen gärna relativt fort när du märker att hunden förstår. Så man inte köra massa små-spår jättefort för då tror jag hunden kan tappa intresset!!

    Jag är inte expert på vilstpår men detta har funkat för mig och Edwin.. Hojta till om du undrar något mer :D

    SvaraRadera
  3. Låter ju helt konstigt då man hör att små raser tar längre tid då de har kortare urinrör osv.. Fick du ett erbjudande bara så där om en valp?

    SvaraRadera
  4. Lägg godisen i hälen på fotspåret :) eller på tån

    SvaraRadera
  5. SV: Japp vi lägger med blod & klöv.. det tycker jag funkar alldeles utmärkt - lite meckigt i början men man lär sig fort :-) Det klart ni får sätta igång nu när det är så himla gott väder ute & markerna börja bli bra!! Du får lägga ut lite bilder om ni kör, det är kul att se en liten mops in action :D

    SvaraRadera
  6. Måste bara säga en sak! Jag har SÅ svårt att läsa rubriker och annan text som är färgad grön, har du möjlighet att göra den mörkare så det underlättar min läsning? (a)

    SvaraRadera
  7. Vilken liten goding din Melker är! & du har verkligen en jätte härlig blogg.
    Jag tränar både spår & lydnad med min hund. Att lägga godis i hälen är en bra början, men tänk på att inte lägga allt för mycket, annars kan han börja förutse det hela lite. Men är han helt nybörjare så gör det inte så mycket!
    Såg att du & Melker har en Boxer kompis också.
    Jag har en Boxertjej på snart två år. Kika gärna in på våran blogg! :))

    SvaraRadera