tisdag 13 mars 2012

Avslutning - Rallylydnad grundkurs

Eftersom det var sista gången på rallykursen fick vi prova på att gå en hel bana! Vår instruktör agerade domare och skrev små kommentarer på alla momenten. Det var inte 100% allvar - vi fick lov att belöna, göra om och sådant som man kanske undviker på en riktig tävling. Trots detta var jag nervös, dåliga tävlingsnerver ni vet! Men jag måste säga att jag är SÅ nöjd och SÅ stolt! Vilken runda vi gjorde, det kändes grymt bra!

Photobucket

Kan inte beskriva hur peppad jag blir av Emelies fina kommentar. Verkligen alla i gruppen gjorde ett bra jobb. Nu ser jag fram emot fortsättningskursen i april. Tills dess är det bakdelskontroll som ska övas till tusen. Kanske tjuvbörjar vi på fortsättningsskyltarna också.. hehe!

M var med och filmade oss. Det är kul att se sig själv och få koll på vad man behöver träna upp. Såhär såg vår runda ut:

7 kommentarer:

  1. Grattis! Kul att få så fint beröm!

    Skulle inte gråta om det blev ytterliggare lite mörkare (a) Men defenitivt SÅ mycket bättre! (känner mig som en tant, hehe)

    SvaraRadera
  2. Ni är grymma!! Ut och tävla med er, för det ska jag och Teo i sommar!! :)

    SvaraRadera
  3. Vad kul att få se film - håller med, ni är jätteduktiga!!
    Ut och tävla & ha roligt med er :D

    En liten kommentar på inlägget ovan.. Jag hade nog satsat på en hundförar-jacka först och sen en väst.
    Jacka funkar liksom i alla lägen, inte bar när man tränar hund däremot ser man väl kanske lite rolig
    ut om man har på sig en hundförar-väst i tid och otid. Bara min tanke ;-)

    SvaraRadera
  4. Åh gud vad ni är duktiga, GO Melker! :)
    Stella började skälla redan när vi tittade på videon och det var någon hund som skällde i bakgrunden. Så typiskt, idag är en såndär omöjlig dag som slutar med att matte gråter och att man känner sig så fruktansvärt dålig. Skvallerträning och möten kan gå jättebra vissa dagar och så dåligt andra dagar, idag insåg jag på förmiddagen att koppelträningen börjar sitta väldigt bra och vi skvallrade lite(på längre avstånd).

    Men senare står vi och pratar med en tant och genom en port kommer två andra hundar bara cm från oss och Stella blir så paff och sätter igång direkt och det finns inget stopp. Hon skäller och gnyr, vrider och vänder jag sätter henne ner och då låter det som jag skulle misshandla henne fast jag inte ens rör lillen. Jag sitter och försöker lugna men hon kommer liksom inte "ur det" till slut kommer en tjej och frågar vad som hänt? vad som hänt? Herregud, jag blev så knäckt! Ingenting har hänt, hon bara såg en annnan hund...

    Det slutar med att jag lyfter upp henne (vilket kanske var fel enligt någon som vet?) trycker henne intill bröstet och då blir hon till slut lugn.

    Gick hem och bölade en stund, åt mat och bestämde mig istället för att "hoppa upp på hästen igen" så vi gick ut och jagade hundar att skvallra på. Det gick bra, en tant kunde stanna och prata med sin hund en bit bort från oss och det fungerade.. tills godiset tog slut... Men lättare den här gången då jag kunde "leka henne ur det" och skutta därifrån. Men, TUNG dag och här har jag skrivit en hel novell? Haha, förlåt men ni är en stor del i vår motivation och vi hoppas komma lika långt som er en dag! Kram Cajsa och Stella

    SvaraRadera
  5. Cajsa! Jag grät också igår. Vi blev överraskade runt ett hörn, en gubbe släppte fram sin hund och då var det försent. sen följde han efter oss trots att jag bytte riktning flera gånger.

    ni är skitduktiga som kämpar på! ett tag trodde jag inte att det skulle fungera, men poletten börjar trilla ner. kom ihåg att inte göra det för svårt för henne i början, testa att skvallra fram till tanten nästa gång och låta henne hälsa på hunden/människan, hennes goda uppförande på vägen dit ska ju belönas :) jag tror det är för avancerat för henne att stå en bit bort och "glo" samtidigt som ni pratar. jag märker på melker hur han reagerar när jag börjar prata med någon som inte är nära (telefon, när man ropas osv) - han blir faktiskt lite orolig.

    jag ska göra ett litet inlägg i veckan, har inte hunnit hittills för sambon som ska filma jobbar så mycket. HANG IN THERE! ni är grymma och kommer garanterat bli superduktiga. kram!

    SvaraRadera
  6. Hej !

    Vad duktiga ni är. Heja Dig och Heja Melker. Vilket team.

    Jag har lagt upp lite fler bilder på valparna nu och ska ( så fort jag får 5 minuter över ) lägga upp fler och mer info.

    Ha världens bästa kväll!

    Nelly, Anders, Matilda och valparna

    SvaraRadera
  7. Låter så dumt att säga men det är så skönt att höra att det inte bara är jag som gråter! :) Men elaka gubbe, varför gjorde han så? Tyckte han det kändes bra kanske(idiot)? Men GUD va kul att ni anmält er till er första tävling, grattis och lycka till!

    Jo som du säger, annars kanske man bara gör oron för hundmöten större? Idag var vi faktiskt på valp/unghundskurs och det gick jättebra. Stella var absolut inte skälligast utan snarare den som kunde somna i famnen fast alla andra hundar hade saker för sig under "teorin" men det var ju då efter hon hälsat på dom och lekt en stund. Men sen hoppade vi ur bilen hemma igen och skällandet var igång, men det kändes inte alls lika tungt.

    Vi väntar med spänning på nästa tips och vi uppskattar alla tips vi får, du och Melker är så duktiga! Kram

    SvaraRadera