torsdag 1 mars 2012

Klickerträning för nybörjare av Natasja Atterbom


Denna bok var med i samma paket som Aktivitetsboken som jag skrivit lite om tidigare, och jag tror att jag har läst i den varje dag sedan dess!

Det här är en bok för alla som håller på med klickerträning: nybörjaren, den som hållit på ett tag och den mycket erfarne. Atterbom presenterar klickerträningen enkelt och grundläggande och engagerar läsaren genom träningsscheman och listor. Hon tar upp en rad olika belöningssätt och förklarar vikten av lek, olika belöning vid olika tillfällen och de vanligaste felen.
När man läser känns det som en kompis berättar för en hur man ska gå till väga och varför! Atterbom ger exempel från sitt eget hundliv, och då hon haft en rad olika raser (mops bland annat!) är det lätt för mig som läsare att relatera och känna igen sig.

Boken inleds med en beskrivning av vad klickerträning är och följs därefter av vad det inte är. Mycket intressant läsning med tanke på vilka kommentarer man får när man berättar att man klickertränar och (ve och fasa!) belönar hunden.

Jag älskar denna bok och rekommenderar den till alla som vill träna och ha roligt med sin hund!
Detta är en bok för dig som
- Vill börja med klickerträning men inte vet hur man gör
- Har klickat ett tag och vill lära dig mer eller få förståelse för varför du gör vissa saker
- Experten, detta är en perfekt grundbok att gå tillbaka till och känna "just det!"-känslan.

1 kommentar:

  1. Klickerträning är så himla kul! Man har så mycket nytta av det liksom :) Hur går det med er rallykurs?! :D

    SvaraRadera