söndag 4 mars 2012

Trevliga promenader

Jag fick en fråga om hur man ska göra för att få sin hund att inte dra på promenad och instället intressera sig för sin förare.
Detta är något som ligger mig varmt om hjärtat och jag tänkte utgå från mig och Melker och hur vi tränat oss dit vi är idag - promenader med jättefin kontakt, slakt koppel och nästan(snart!) totalt ointresse för andra hundar.

Bakgrund
Någon gång runt 6 månaders ålder började Melker skälla på andra hundar. Jag minns inte exakt var, när och hur, men det var ett bestående problem som jag inte visste hur jag skulle hantera.
Jag insåg långt senare att det jag och husse kallade "äh, han är bara kaxig" i själva verket var osäkerhet från Melkers sida. Eftersom ingen klev in och gav honom trygghet tog han saken i egna händer. Vi hade ingen kontakt, han hade inget intresse för mig och framför allt: vi hade inte roligt tillsammans. Promenaderna var ångest för mig och Melker var ständigt på helspänn. Jag älskade så klart fortfarande min hund men detta tärde mycket på mig.

Husse kom hem och berättade att han sett reklam för en hundcoach och som erbjöd hjälp med problemhundar/hundproblem. Vi kontaktade henne, något jag idag är evigt tacksam för. Hon bad oss återuppta klickerträningen och visade mig hur jag skulle träna in ett fint-gående, kontakt och inte minst: hur man lär hunden skvallra!
Jag som alltid tänkt att Melker är envis och ointresserad av att arbeta fick mig en läxa. Här hade vi en mops som var extremt arbetsvillig och älskade att jobba med mig.

Hur du börjar
För att träna med klicker måste du först lära din hund vad klickerljudet betyder. En bok i detta ämne som jag starkt rekommenderar är Klickerträning för nybörjare av Natasja Atterbom. Den är lättläst och enormt bra!

Vi börjar med koppelträningen, då jag anser att det är en viktig del. Den gav både mig och Melker en uppgift istället för att bara gå och gå och gå. Melker blev intresserad av mig, vad jag gjorde och började söka kontakt spontant.

Gör såhär:
Ha kopplet i höger hand och hunden på vänster sida om dig. Klickern ska också ligga i höger hand och i vänster ficka/belöningsväska har du all belöning.
Hundar vill ha hög ingångslön när dom börjar på ett nytt "jobb", så se till att ha extra gott godis och var givmild med belöningarna i början.

Ta ett steg framåt - var beredd att klicka om hunden är kvar vid dig med slakt koppel. Belöningen kastar du en liten bit bakom dig så hunden får gå och hämta den själv. Varför? På så vis kommer hundens "tyngd" ligga bak istället för fram. Den kommer hellre vara ett halvt steg bakom dig än ett halvt steg före, det är ju där bak belöningen landar!
Ta ett steg till - klicka och kasta en godbit.

När ni börjar få in stilen och hunden verkar ha förstått kan ni förlänga med två, tre eller fyra steg. Lite åt gången.


Drar hunden - stanna eller vänd om och gå ett annat håll. Melker tyckte träningen var så rolig att han fick glädjefnatt och började skälla och studsa. Då stannade jag, låtsades som att han inte fanns och när han blev tyst och stilla i 1-2 sekunder sa jag "då går vi" och började gå igen.

Börja med korta rundor på platser hunden känner till. Se till att ha så lite störning som möjligt i början. Prata uppmuntrande med hunden då och då, det är också en typ av belöning!

Tålamodet är hundägarens bästa vän! Träna aldrig om du inte har lust, det ska vara roligt för er båda!
LYCKA TILL!

7 kommentarer:

  1. Vilket fantastiskt fint inlägg! Det är den bästa hjälp vi fått när vi har letat och letat, tusen tack för energin du lägger ner. Detta ska vi börja med bums! Vi väntar fortfarande på böckerna, men superkul att höra hur ni gör och hur det går för er. Då vet man att det finns hopp de dagar då det känns omöjligt !;) Sötmelker, synd att vi inte bor närmare då kunde dom få mopsa sig tillsammans. Kram Stella och Cajsa

    SvaraRadera
  2. Vad roligt att du gillade det! :) när vi hade det som värst trodde jag ALDRIG att jag skulle sitta och skriva om hur man gör för andra! haha. inlägget om skvallerträning kommer i veckan tänkte jag.
    ja det är synd, då hade vi kunnat träna odjuren tillsammans och Melker hade gärna haft en kompis :)
    Kram Fanny och Melker!

    SvaraRadera
  3. Vi gick en liten kvällsrunda runt området och tränade samtidigt, hon fattade poängen riktigt snabbt men det fanns nästan inga störningar heller och det var ju på "hemmaplan" så vi får ta litet steg i taget. Kastade godisarna bakom mig och på de riktigt mörka platserna hade stackaren lite problem att hitta dom bland gruset på marken :)

    Känns super med tips som gav resultat på en gång (litet men märkbart). Vet inte hur det är men eftersom hon inte har "arbetat in vanan" så himla länge utan det börjat inom de senaste veckorna och trappats uppåt så hoppas vi att vi ändå är ute i god tid innan det blivit ett större problem.

    Haha, jag läste på så sjukt mycket om mops innan vi skaffade lilla pyret men det man inte förstod när folk skrev "envis" var hur jäkla envisa dom kan vara. Är det samma med Melker? :) Det är ju tur att hon är fruktansvärt söt när hon sover;)
    Vi har inte träffat någon annan mops-kompis ännu men det ska bli kul när det händer och se hur dom reagerar och leker tillsammans.

    Kram från oss!

    SvaraRadera
  4. haha! melker har också jättesvårt att hitta godisarna i mörkret. om det är för mörkt eller om man är på ett övergångsställe där man inte hinner kasta och invänta att hunden plockar upp godiset så brukar jag ge direkt från handen. bara man tar det lungt och låter det ta tid så blir det jättebra! en runda som gick på 100 godisar kanske går på 10 nu, och då har vi hållt på sedan augusti. ett tag var jag nära att lägga av för jag trodde aldrig att det skulle bli bättre..!

    underbara envisa ras! med rätt belöning är melker väldigt kreativ och lättlärd ;) tycker även att han blivit lättare efter att jag började leka och träna mer med honom. av min erfarenhet är hanarna mycket stimmigare än tikarna så det är säkert helt normalt att ni har en bestämd liten madame :) kram!

    SvaraRadera
  5. STORT tack för detta inlägg. ser fram emot att läsa fortsättningen.

    SvaraRadera
  6. Vilken fantastisk blogg! Så roligt att se hur ni har det! Jag får hem min allra första mopspojke om en vecka, ska bli såå roligt! :-)

    Vi bor i Lund men har övrig familj i Hbg, vi kanske kan sammanföra de små liven någon gång när vi är där?

    Vov från Bugge med matte Annika.

    SvaraRadera
  7. Hej Annika! Tack för kommentaren, vad roligt att du ska skaffa mops :) Jag tycker absolut att vilddjuren ska få träffas och busa. Vi är ett gäng som brukar ha mopsträff centralt i Helsingborg och det är ni så klart välkomna på också.
    Kramar Fanny och Melker

    SvaraRadera