söndag 18 september 2011

I morgon: Passivitetsträning

Jag är ledig imorgon och tänkte ta tillfället i akt och slå två flugor i en smäll: plugga och samtidigt träna hunden!
Som jag skrev tidigare måste Melker lära sig slappna av i olika situationer, så jag tänkte redogöra för hur jag tänkte gå till väga.

Gör såhär:
1. Sätt dig på en filt/bänk/uteservering och gör en lugn människoaktivitet, tex läsa eller drick kaffe. Jag tänkte välja en mycket lugn plats i morgon då Melker har väldigt svårt att slappa av. Man kan öka svårighetsgraden beroende på hur mycket din hund klarar.

2. Ignorera, läs/drick kaffe, och när hunden slappnar av av sig själv, var redo och lägg en jättegod godisbit mellan framtassarna. Säg ingenting, var bara lugn och avslappnad.

Om man har en väldigt matfixerad hund (som jag har) kan det vara lite klurigt att ge belöningen. Så fort jag ger Melker godiset fortsätter han stirra på mig, och kan sitta så läänge. Jag vill ju förstärka när han ligger ner med huvudet, helt avslappnad, och inte när han ligger stel som en pinne och glor.

I detta klippet finns lite tips på hur man tränar passivitet och samtidigt lyckas belöna matfixerade hundar!

2 kommentarer:

  1. Oj vilken fin blogg du har! Det känns som om jag sett den förut men har nog inte sparat adressen då.. det ska göras nu.

    Och vad kul att du börjar få ordning på hundlivet vad det verkar. Lycka till med allt :D

    SvaraRadera
  2. Härliga bilder på din blogg :)
    Mopsar verkar vara helsköna hundar, en agility-kompis kör järnet med sina två mopspojkar. Full rulle och galet rolig attityd :)

    SvaraRadera