lördag 11 augusti 2012

Tävling på Hundens dag, Ribban Malmö

Innan resan till Frankrike anmälde jag oss till en ny tävling i Rallylydnad. Denna gång var det på Ribban i Malmö, där det även var Hundens dag och Malmö city Horse show. Från början var tanken att min pappa skulle komma och titta, men det kom saker emellan. Ingen annan jag känner skulle dit vid samma tid som jag och M kunde inte komma till tävlingen från sitt jobb tidigare än när första ekipaget skulle starta. Jag kunde alltså välja att ta med Melker och låta honom sitta i sin bur utan uppsikt under banvandringen, eller låta honom stanna hemma och komma med M efter banvandringen. Jag valde det sistnämnda, något jag ångrar just nu.
banan var ruskigt enkel om jag jämför med de tävlingsbanor jag gått tidigare.
tråkigt nog hade vi en dålig dag..


Vi hade startnummer 15 så jag räknade med att ha god tid på mig att värma upp och vänja Melker vid miljön trots att killarna skulle komma först vid 09.00, då första ekipaget skulle starta. Det visade sig helt plötsligt att flera ekipage hade blivit strukna, så M och Melker hann knappt komma till området innan vi skulle in på banan! Redan efter start-skylten kände jag hur dåligt det gick. Melker började med att nosa(!) vilket han aldrig gör annars. Han hade dålig fokus, drog ifrån några gånger och satte sig upp när vi gjorde Sitt-Ligg-Gå runt vilket gav oss en -10 :(

Det är mycket motvilligt som jag lägger upp detta klippet på vår runda:



Allt jag kan säga är: BIG Mistake.
Jag har i alla fall lärt mig en läxa. Från och med nu kommer jag ta med Melker, även om han måste sitta i buren en liten stund, och vara i GOD tid. Helst ha besökt platsen innan..

80 poäng blev det i alla fall vilket innebär att vi blev godkända! Extra trevligt var att alla fick priser och rosett, tack Sydskånska kennelklubben!

2 kommentarer:

  1. GRATTIS till godkänd runda, det ska ni absolut vara nöjda med :)

    Jag förstår dig kring det här med attityden och känslan.. Finns den inte där så känns det inte kul alltså. Jag har faktiskt alltid med mig Edwin, ofta väldigt tidigt, till tävlingsplatsen. Då hinner han kissa av sig, kolla läget och slappna av. Då får vi en bra känsla mellan oss innan vi ens går in på plan. Jag vill att han har fokus och är trygg i det vi ska göra. När jag går banvandring eller om jag vill ha honom extra taggad får han sitta en stund i sin tygbur - funkar perfekt!

    SvaraRadera
  2. Synd att det blev så tokigt innan tävlingen.

    Sv: Tack för din input om kameran. Känns som att det är ett bra val. Nu gäller det bara att försöka reda ut vilket objektiv jag ska köpa först. ;)

    SvaraRadera