onsdag 27 juni 2012

Spår med Lycka och Emelie!

Idag åkte Emelie och jag ut i skogen för att spåra med hundarna! Både Lycka och Melker var taggade när vi hämtade dem i bilen för att gå bort mot spåren. Jag hade lagt ett godisspår åt Melker; först trampade jag upp lite i starten och tappade sedan smulor och bitar av blodpuddingen i varje steg. Spåret var rakt och ganska kort.. runt 5-10 meter kanske? I slutet gömde jag en bonus, trampade av mig lite och gick därifrån i en stor halvcirkel.



Första spåret tog Melker kontakt flera gånger och "bad om hjälp". Andra försöket var han mycket självsäker och jobbade på bra. Långsamt men ganska ordentligt :) Det som tog tid var att han inte ville missa någon godbit, vilket resulterade i att han stannade på samma ställe ganska länge och inte arbetade framåt. Jag måste alltså tänka om och lita på att han faktiskt kan spåra utan stora godisbitar. Nästa gång gör vi på något annat vis!

Melker spanar på Lycka som spårar

Lycka fick först gå ett personspår (?) med sin favoritleksak i slutet. Hon hann knappt sätta nosen i marken innan hon var färdig! Fantastiska lilla hund :) Hennes andra spår bestod av belöningsstationer, något jag tror vi borde testa nästa gång. På så vis blir transportsträckan kortare och belöningen tätare trots att den inte ligger i hela spåret.

Emelie lägger Lyckas spår

Tack Emelie för en jättemysig dag! Vi gör om det snart tycker jag :)

Note to self:
UNDERSKATTA INTE din hund! Han kan mer än vad man tror!

2 kommentarer:

  1. Klart fina Melker kan! Allt handlar bara om att motivera hunden med något som den tycker är kul samt stärka hundens självförtroende i början som du gjorde med kortare spår där hunden LYCKAS! Bra jobbat, får bli spår när ni kommer hit! :)

    SvaraRadera
  2. Spännande, var detta första gången ni spårade?! Det är som Christina säger viktigt att motivera hunden samt stärka upp den i början, se till att inte lägga sig i så mycket i hundens arbete och ha tydliga markeringar när ni ska börja spåra. Sen är det ju bara att utvärdera och se ifall man kan göra något annorlunda tills nästa gång :)

    Duktiga ni är!! Tummen upp för aktiva plattnosar ;)

    SvaraRadera