torsdag 12 april 2012

Melkers nya bur

Tänkte börja detta inlägget med att visa Melkers nya fina bur, men när jag kom in på bloggen och såg den kommentar jag fått blev jag riktigt irriterad och ledsen. En anonym (såklart) fegis har länkat jordbruksverkets regler för hundar i bur.

Jag tänker att folk som gör sånahär saker vill provocera och jävlas, och grattis! Du lyckades. Jag vill inte ge dig mer bekräftelse än så, men jag ska bara förtydliga om någon undrar:
Melker kommer inte vara instängd i buren. Den står öppen för honom att gå in i när han vill, dörren kommer stängas vid transport. Jag klickertränar invänjning, stängning av dörren, varsågod att gå ut m.m. för att det inte ska bli ångestfyllda moment längre fram. Jag gör detta för hans skull, för trygghet.

Så.. för att återgå till roligare saker:
Här är Melkers nya fina bur! Jag ringde min mamma igår för att prata om något helt annat, och när hon sa att hon var på Ö&B var jag bara tvungen: "kolla om dom har canvasburar!" Denna kostade 199:-(!) och är i perfekt storlek, fönster på sidorna och några fickor. Dessutom fanns det en mjuk madrass i och det fick jag inte i den dyra buren Melker hade som valp.

shopp4

shopp3

Lite annan shopping har det också blivit. Vi var på Biltema (av alla ställen..) och där hittade jag en klicker och en vattenflaska. Kan verkligen rekommendera klickern, den har ett riktigt bra ljud, väger ingenting och kostade 9.90:-! Får se hur länge den håller, men jag kommer definitivt köpa fler av samma modell. Min favoritklicker kostar 60:- och går sönder efter några månader så detta blir perfekt som substitut.

shopp1

shopp2

9 kommentarer:

  1. Skit i vad andra säger, du vet att DU gör rätt och vad som är bra för DIN hund! Får en del sneda blickar av mina burar med men folk fattar inte ;)

    SvaraRadera
  2. Vilken bra bur, precis en sådan jag var ute efter där Zebbe kan få gå in och känna sig trygg utan jobbiga barn eller andra störningar. Det kommer alltid finnas folk som "tycker" men det är inget att bry sig om.

    Nu blir det raka vägen till Ö&B när vi har hämtat lillen.

    SvaraRadera
  3. Schysst bur! Och strunta i vad andra säger. Klart man ska burträna sin hund.

    SvaraRadera
  4. Åh folk alltså. Herregud! Ska kolla in ÖoB jag med, stålbur är jobbigt att släpa med sig ;)

    SvaraRadera
  5. Förresten, fanns buren i flera storlekar och färger? Vilken storlek är den buren du köpte?

    SvaraRadera
  6. Halloj!
    Jo det är Fredrik Steen, och man blir både glad och arg för han lyckas hantera problemet så fort med alla och själv försöker och försöker man. Men ändå, det visar att det går om man vill så motiverad blir man! :)

    Ja, jag tänkte pröva köra med en http://www.fastinghalsband.se/fastingavvisare-ultraljud.html sådanhär med ultraljud, till att börja med, har inte hört något om den men det kan ju alltid vara värt att se om någonting fungerar utan gift :)
    Annars finns det någon "magnet" som jag har hört ska fungera, men den ska sitta dygnet runt för bästa effekt och vi har inte halsband på Stella inomhus så det blir nog inte av.. Men som sagt, ultraljud först och sen kanske pröva komplettera med frontline eller något om ultraljudet inte är så effektivt som vi önskar fast det får bli mer fästingsäsong innan vi kör igång. En fästing hittils, usch!

    Fin bur btw, vi har en liknande fast grå :)

    Kram Stella och Cajsa!

    SvaraRadera
  7. Hej Cajsa! Jag tänker att alla metoder man ser på tv där dom hinner fixa problemen på så kort till är så kallade quick fix-metoder. Inget illa om Steen eller andra instruktörer som syns i media, men det vi ser på tv är en specifik utvald situation där dom kör länge och till slut är den mest jobbiga hund helt slut och orkar inte göra tex utfall länge. Sen klipper dom ihop det bästa av alla timmars material för att visa i programmet.
    Vi människor är ofta lata och vill att saker ska gå snabbt. Jag fick höra en gång att den tiden det tagit att skapa ett problem hos hunden, mist lika länge kommer det ta att fixa problemet. Tänk på att man ibland bara ser toppen på isberget, tex ett utfall eller drag i kopplet. Varför hunden gör så kan bottna i flera olika saker: stress pga för mycket eller för lite fyskisk- och mental aktivitet, rädslor m.m.

    jag önskar verkligen att vi bodde i samma stad så vi kunde träna och prata om våra hundar på riktigt. man får så mycket ut av att ha en träningskompis. Melker skvallrade av sig själv häromdagen(!) men har också gjort mindre utfall idag, och då har vi tränat i snart ett år.

    stora kramar
    Fanny

    SvaraRadera
  8. Strunt i vad andra skriver, ingen idé att ta åt sig av sånt där!

    Buren såg jättemysig ut, där kommer säkert fina Melker trivas bra :-))
    Hur går det för er med rallyn? När skulle ni tävla nu igen?

    SvaraRadera
  9. Folk har så mycket åsikter...
    Jobbigast är det ju när de dessutom dömer utan att ta reda på fakta.
    Du hade ju liksom inte tänkt låsa in Melker där och åka på semester i två veckor...
    Jag vet hur det är, Ella har ju en hundvagn som hon har på Sofiero, när vi har promenerat ner till bakluckeloppisen nå´n gång (sitter i den medan jag kikar på saker, promenerar annars hela vägen dit) och som jag hade henne i när hon skadade ryggen i höstas för att ta henne till lite olika platser så att hon ändå kunde vara ute och få lite stimulans och miljöombyte.
    Så, om nå´n vet hur det är med människor som drar sina egna slutsatser, så är det jag!
    Men bry dig inte, även om det är svårt att låta bli.
    Du vet ju att du har buren för att den ska kunna användas vid specifika tillfällen.
    Sen ska man veta att det finns tillfällen där hundar måste vara i t.ex. bur. När de har t.ex. diskbråck och knappt inte får röra sig och konvalenstid efter nå´n svår operation där hunden ska vara så stilla som möjligt, där rekommenderas även veterinärer att hundarna bör hållas på sån liten yta som möjligt.
    Att burträna är aldrig fel.
    Träna på och lycka till!

    SvaraRadera