tisdag 10 april 2012

Bur och BAT

IMG_2826
"Varför låter ni mig lida såhär?!"

Vaknade upp idag och insåg att jag har ingeting planerat! Skulle egentligen träffat en vän men hon ställde in på grund av förkylning stackarn. Det ösregnar och det är inga föreläsningar.. så skönt att bara känna att man inte har några måsten alls.

När mitt avslutningsprojekt drog igång har allt med hundträning hamnat åt sidan. Idag tar vi igen det lite tänkte jag, hittills har vi fokuserat på burträning. Jag shejpade in att Melker skulle gå in i buren, och la sedan på kommandot "buren". Nu traskar han glatt in och lägger sig. Nästa steg blir att stänga - öppna - belöna. Förhoppningsvis kommer det bli en trygg plats för lillen, det behöver han i flera situationer.

Häromdagen satt jag på tåget hem och läste om BAT - Behavior Adjustment Training. Som jag förstod det bygger det på samma som skvallerträning, men dessutom byter man riktning när hunden belönas. Förutom godis (eller vad man nu belönar med) blir den nya riktningen och avståndet från triggern också en belöning och kommer uppmuntra hunden till att vända på huvudet, gäspa m.m. En orsak till utfall kan vara rädsla, och att hunden får komma bort från det som skrämmer den är ju positivt. Ska läsa på mer om denna träning och se om jag kan applicera det på vårt skvallrande.. tycker det låter intressant!

Och jag har inte glömt att jag lovat ett inlägg om skvallerträning.. jag ska ta mig i kragen och få det gjort!

6 kommentarer:

  1. Hej på er !
    Ja känn ingen stress, vi blir tacksamma den dagen det dyker upp :) Har du kollat något på hundcoachen förresten? Har plöjt båda säsongerna på TV4play de senaste dagarna och där hjälper han ett flertal hundar i olika åldrar med hundmötesproblem. Lite inspiration får man och mest av allt känner man sig inte ensam i situationen :)

    Men annars en liten fråga, vad kör du för fästingmedel på Melker och hur tycker du det fungerar? Duktiga ni är som burtränar förresten! Kram Cajsa och Stella

    SvaraRadera
  2. Fin bild på söte Melker <3

    Det är jättebra med burträning, något vi inte gjort så mycket med Edwin men som tur är funkar han riktigt bra i bur ändå.
    Jag kommer fokusera mer på det med Nixon, det är såå skönt att ha en hund som trivs i sin bur.

    Jag har också läst lite om BAT.. Tror jag var inne och läste på typ pshundskola eller något liknanade.
    Vart hittade du text om den metoden?!

    SvaraRadera
  3. Tack för tipset om canvasbur... Är lite inne på en camo-färgad just nu, så jag ska först se om jag kommer över en sådan.
    Hoppas du hittar en kloslip du gillar! Det finns ju ett par modeller, men jag har bara en liten till Ella. Tänk bara på att den modellen jag har, har ingen utbytbar slipdel... Inte vad jag vet iaf. =)

    SvaraRadera
  4. Tack!! Hoppas det jag med :) Ja, BAT låter intressant. Ska också ta och läsa mer om det tänkte jag! Är ju en sucker för skvallerträning och tycker det funkar super så ska bli intressant att fördjupa sig lite i BAT :)

    Ska ta och knåpa ihop några träningsvideos. Duktiga ni är med buren!

    SvaraRadera
  5. Hej Cajsa! Nä jag har faktiskt inte sett det programmet, är det fredrik steen? Ska ta och kika på det snart tänkte jag! Tack för tipset :)

    Jag har faktiskt inte haft något medel på honom alls hittills(!) men förra sommaren var så rik på fästingar att jag funderar på att skaffa något nu. Har läst både bra och dåligt om dom som finns på apoteket och bärnstenshalsband tror jag tyvärr inte fungerar på mopsar pga pälstypen. Om jag bestämmer mig för att ha medel så skriver jag och berättar vilket :) du kan väl göra detsamma om du skaffar till stella? Kram!

    SvaraRadera
  6. Vi har precis börjat köra BAT på vår mittelspitz som triggas av nästan allt. Han är sååå duktig och det är fantastiskt att se och vara delaktig i detta.

    SvaraRadera