tisdag 12 juli 2011

Kloklippning - mopsens värsta mardröm


tass
Ett återkommande problem för mopsägare är att deras hund inte tillåter dem att klippa hundens klor. Då jag själv äger (ägs av?) en mops vet jag hur det är..

När jag som 12åring klippte klorna på vår borderterrier-valp Asta var det inga problem. Hon lyfte snällt upp tassen och väntade tills det var klart. När mopsarna kom in i våra liv blev vi kollektivt chockade! Hala som ålar och med ett ryckigt sprattlande var det nästan omöjligt att ens få klotången nära tassen.

Har du en valp kan du börja med att lära den ligga still i ditt knä och bara slappna av. När valpen inte sprattlar och kämpar emot får den gå. Avslappnad = fri. Sedan kan man börja pilla lite på tassarna och vänja valpen vid att det är okej. Detta kommer underlätta längre fram när klotången börjar åka fram!

Men även om man har en lite äldre sprall-mops så går det. Vill man så kan man! Här är mina bästa tips för att lyckas med mops-manikyr:

1. Ha något extremt gott godis, skinka och leverpastej är Melkers favoriter.
Ta mopsen i en ställning som känns bekväm, i knäet eller kanske bredvid dig. Ta ett bestämt men skonsamt tag om tassen. Sprattlar mopsen - släpp inte!
Man ska inte vara hårdhänt men ändå hålla kvar tassen i handen. När hunden lugnat sig ger du en godisbit. Öva detta om och om igen tills hunden accepterar att du tar på tassen.

2. Avancera sedan upp till att föra klotången mot tassen utan att klippa. Ge godis när hunden är lugn.

3. När din mops nu är bekväm med att du håller tassen i din hand kan du börja klippa. Var lugn och bestämd och belöna efter varje klipp. Troligtvis kommer hunden sprattla, ljudet och trycket mot klon vid klippet känns obehagligt och är lite läskigt.

Råkar man klippa i pulpan är det ingen fara. Fortsätt klippa om du vill och låtsas som om ingenting har hänt. Det finns blodstoppande medel i djuraffären.
Klipper man någon millimeter ofta kommer pulpan dra sig tillbaka och din mops kommer ha korta fina klor.

Den gyllene regeln är alltså: Ge dig inte! Släpper du tassen en gång kommer mopsen kämpa ännu hårdare nästa gång. Du måste vara mer envis än din mops!

LYCKA TILL!

6 kommentarer:

  1. Haha det är ett helvete för oss med..
    Men vi har övat så nu går det ganska bra faktiskt.
    Om jag bara låter honom sprattla å fräsa klart först,
    så fattar han snart att det hjälps inte, å då går det på ett kick!

    SvaraRadera
  2. Uff jag hatar att klippa klorna!

    SvaraRadera
  3. jättebra tips!
    du tipsade mig en gång om en bra mopsbok, vad hette den nu igen? :)

    hugs

    SvaraRadera
  4. Haha! Jag har hört så mycket om att mopsar vägrar bli klippt. Att vissa måste åka till veterinären när det är dags.

    Men min Melker är nog inte en av dom? Han är udda ;) För jag har alltid kunnat göra det utan att han är motstridig. Och det är jag verkligen glad över! :)

    SvaraRadera
  5. Just nu finns en liten annulunda tävling på min blogg med priser skänkta från självaste DREGEN:) så passa på och gå in och ta dig ett titt:)

    SvaraRadera
  6. Som nybliven mopsägare så visste jag inte vad jag gav mig in på när det kom till klorna.
    Min labbe ligger jätte snällt fast hon tydligt visar att det är obehagligt.
    Lilla Mopsen gick bra 1,5 gång ungefär, när hon låg i mitt knä och var jätte trött, men sen kom hon på det och är på helspänn, så nu har vi stridit för fyra klor ikväll och alla mår dåligt, både hunden och vi människor, vill undvika såna situationer så mycket som möjligt, ingen vinner på det.
    Men ska helt klart pröva dina tipps.

    SvaraRadera