måndag 13 augusti 2012

LK1, andra träningspasset

Dags för andra träningspasset i Lydnadsklass 1 för Emelie! Hittills har jag lagt mest krut på Ställande under gång, Linförighet och Inkallning. Hemma har dessa moment känts mycket bra, men det blir ju alltid en annan sak när man kommer ut och tränar på andra platser. Det är väl dels det som gör träningen så rolig, man får ständigt nya utmaningar att bita i!

Emelie kom som vanligt med massor av bra tips och infallsvinklar. Något jag måste lägga ner tid på är det omvända lockandet. I Lydnad ska stadgan, förarens tystnad och hundens självdiciplin betyda rätt och positivitet. I rallylydnaden vill man gärna prata glatt och belöna hunden så fort den gör rätt. Svårt att förklara spontant här i inlägget men ni som håller på med lydnad förstår nog vad jag menar!

Hur som helst känner jag mig taggad att träna! Hoppas att vi får vårt RLDN snart så vi kan börja fokusera på lydnaden och kanske t o m ge oss ut och tävla. Titeln LK1 hade inte suttit fel :) men ett steg i taget såklart..



Bild lånad från Helsingborgs Brukshundklubb




2 kommentarer:

  1. Supertack för tipsen!
    Hejja er! Ni är så duktiga! Klart ni kommer greja rallyn och vi vill absolut se er i lydnadsklass 1 på tävling!

    SvaraRadera
  2. Klart ni ska tävla! Så duktiga :) Jag fick precis reda på att det kommer vara en till mops med på våra rallyträningar i höst, jättekul!

    SvaraRadera