torsdag 26 april 2012

följsamhetsträning



Igår kväll planerade jag att ta med hund och husse ut på en härlig skogspromenad. Idag piskade dock regnet mot fönsterrutorna så det kunde vi glömma, men när det började spricka upp tog jag med Melker ut på en promenad för att träna följsamhet. Det är viktigt i rallylydnaden, men inte minst till vardags!
Han riktar all sin fokus utåt, scannar av och spänner sig lite på promenaderna och det vill jag bli av med. Till en början hängde han inte alls med när jag bytte håll eller tempo, men i slutet började det lossna. Jag klickade och belönade vid varje spontan kontaktsökning.

För min egen del är jag riktigt nöjd över att jag inte sa ett knyst till honom. Inte heller stod jag lutad över honom och väntade på att få en mötande blick. Jag har insett att det är oftast jag som söker kontakt med blickar och rösten - idag var det Melker som fick inta den rollen.

Detta ska vi försöka jobba med varje dag nu, och det ska bli spännande att se hur många gånger det tar innan han har stenkoll på oss!

5 kommentarer:

  1. SV: Tack så mycket, härligt när allt klaffar tillsammans med vovven på tävling :)

    Det är jättebra med följsamhetsträning och att låta hunden själv söka kontakt med dig.
    Jag är likadan men kommer på mig ibland och då får vovvarna söka upp mig.
    Det är viktigt att det inte bara är jag som jobbar på haha ;)

    SvaraRadera
  2. Det här jobbar vi med på!
    "Inte heller stod jag lutad över honom och väntade på att få en mötande blick"
    Det är något som jag gör för jämnan om jag inte tänker på det.
    ni är bra! :)

    SvaraRadera
  3. Oh, tack för tipset!! Hittade en tjej på blocket(vad fel det lät...) som säljer material till viltspår så ska köpa av henne! :)

    SvaraRadera
  4. Vilken trevlig blogg med fina bilder! :) Lycka till med följsamheten, håller själv på att träna för fullt :)

    SvaraRadera