onsdag 8 september 2010

Nya matvanor

Melker som alltid varit så glad i mat har helt plötsligt blivit petig.
Förr hörde han matskålsskrammel på flera mils avstånd och galopperade ut i köket så fort någon rörde sig i den riktningen.

Numera sätter han ner nosen i skålen, sniffar och tittar sedan på mig och husse som om han tänkte "skämtar ni?"

Jag drar mig för att lägga på olika slags topping för att få honom att äta. Har ni några tips? Eller kanske bara ett stöttande ord till en orolig (höns-)matte.

IMG_2830
På den tiden gick det minsann bra..

5 kommentarer:

  1. jag känner igen det där! Nessla blev jättepetig när vi gick från valp till vuxenfoder.
    Det jag har fått lära mig är det allra viktigaste är att bevara aromen på fodret, för hundar smakar inte mat, de luktar (oj, det lät konstigt) Så köper man en stor påse foder ska man helst hälla upp den i en mindre som man noga stänger efter varje utfodring. Annars är det som att käka flygplansmat eller när man är riktigt förkyld och inte kan känna några smaker.

    SvaraRadera
  2. Bengt kan också vara petig ibland. Inte när det gäller hans mat...den ÄLSKAR han. Men nån gång han var sjuk och skulle ha annat foder vägrade han att äta. Vi testade att blanda i hans vanliga foder också vilket resulterade i att ha spottade ut alla små kulor han inte tyckte om. Vid belöning märker jag att Bengt är kräsen. Han spottar ut om han inte tycker det är gott. Ibland får jag lura honom. Leker och stojjar och säger att han är duktig och sticker till honom godiset/belöningen så snabbt att han inte hinner reagera på vad det är...utan bara tuggar i sig det! Haha, låter helt galet! Kanske är lite svårt vid en matsituation. Men kanske låt honom jobba för maten så han uppskattar den? Eller blanda ut den om det är så att ni går från valp till vuxenfoder...

    SvaraRadera
  3. De enda tips vi fått är att inte, inte, inte toppa med något extra. Mopsar klarar sig utan mat om de inte vill ha, när de blir hungriga så äter de. Nu har vi inget problem med Gibson och jag vet inte om jag själv skulle vilja "svälta" honom. Vi gjorde det under ett par dagar när han var kass i magen, då fick han äta risuppkok (överkokt ris och buljong) och det vägrade han äta, men sen gick maten bra igen. Men därimellan var det som sagt 2 dagar utan mat överhuvudtaget, det märktes inte alls på honom. :) Annars kan ni blanda med överkokta grönsaker eller ris om det funkar bättre. Vet att en del lägger maten i aktiveringsbollar eller sprider ut den så att hunden får leka sig till den, hur det funkar i längden vågar jag inte säga något om.

    SvaraRadera
  4. Det är jättejobbigt när de små inte vill äta. Elsa var lite kräsen i början när hon kom hem till oss, men det blev bara bättre och nu är hon ett matvrak. De tips vi fick vara att aldrig låta matskålen stå framma och den inte blir uppäten, utan att istället ta bort den och prova lite senare istället. Lycka till!

    SvaraRadera
  5. Koka upp lite köttbuljong i vatten och spraya över kulorna :)
    Har hört från flera håll att det funkar

    SvaraRadera